Middelalder-Oslo

LANGT FRAM FOR LOKOMOTIVVERKSTEDET!

Av Petter  Molaug, november 2024

Optimismen var stor da Kulturdepartementet publiserte Norges Offentlige utredninger nr.31 1991 med tittelen Oslo Middelaldermuseum. Senter for opplevelse, aktivitet og kunnskap. Lenge hang det et banner på gavlen med teksten Oslo middelaldermuseum. I Middelalder-Oslo 2023/2 er det kort redegjort for hvorfor det ikke ble noe av dette. Det ble ikke noe Kulturhistorisk museum inkludert middelaldermuseum i Gamlebyen. En hovedårsak var at det ble bestemt at vikingskipene ikke skulle flyttes fra sin plass på Bygdøy, først og fremst fordi det ble vurdert at disse ikke ville tåle en transport. Nå er arbeidet med nytt Vikingtidsmuseum på Bygdøy godt i gang. Men det er ikke noen planer om et Middelaldermuseum, dessverre.

Lokomotivverkstedet

Lokomotivverkstedet før påbygg, sett mot øst.  Tegning: Petter Bogen arkitektkontor. 

Oslo kommune overtok bygningen Lokomotivverkstedet fra Tollpost/ Globe, Det var en omfattende virksomhet i bygningen, også etter at Oslo kommune overtok den i 2013. I sydfløyen var det Kulturhistorisk museum som hadde sitt steinmagasin, særlig middelalder bygningsstein, men også jordprøver og basseng med middelalder båtdeler. Det var blikkenslagerfirma og flere mindre virksomheter. Og Kulturetaten hadde selv lokaler som ble brukt i forbindelse med tiltak i Middelalderparken og med byggingen av kopien av middelalderbåten Norild.

Våren 2023 fikk Oslobygg KF (heleid kommunalt foretak, Oslo kommunes eiendomsforvalter) i oppdrag av Byrå-den for Kultur, idrett og frivillighet å gjennomføre en konseptvalgutredning for Lokomotivverkstedet. Det ble innbudt til å melde inn behov som grunnlag for en behovsanalyse. Innen fristen 15. august 2023 hadde foreningen Middelalder-Oslo og 453 andre, privatpersoner og virksomheter/foretak sendt inn forslag til hva bygningen burde brukes til. Behovsanalysen er forankret hos Kulturetaten og byrådsavdelingen. Arbeidet pågikk frem mot sommeren 2024. Foreningen har ikke hørt noe, bortsett fra at det er blitt purret på at vi ikke har tømt lokalene våre med lager og arkiv etter at vi ble fratatt tilgang. 1. september var fristen som ble satt. Grunnen til at foreningen måtte flytte ut var at bygningen skulle rehabiliteres. Hvor omfattende blir denne rehabiliteringen?

Lokomotivverkstedet har en samlet bygningsflate på 4640m2. Den første og sentrale delen av bygget ble reist i 1892-93. Senere større utvidelser, bl.a. mot syd inn over ruinene av kongeborgen ble tilføyd ca.1920. I første etasje er det fire haller som går opp til takstolen. Det er bygget en del rom med trevegger i 1. og også i 2. og 3. etasje. I 1968 ble den opprinnelige, nordligste delen av bygget fjernet, og det ble satt opp en vegg med metallplater som yttervegg mot nord. Mot vest ble det samme år føyet til en enetasjes bygning kalt Vorta inntil den gamle veggen og i 1970 ble det bygget et mindre garasjetilbygg i øst. Ingen av disse tilbyggene er noen pryd for øyet. Vorta skulle i følge Kulturetaten rives, og det ble søkt om rivetillatelse. Dette ble det dessverre ikke noe av, kanskje fordi det ville påkomme store omkostninger med å tilbakeføre den opprinnelige veggen.

I 2019 ble det foretatt en tilstandsundersøkelse av bygningen med en ferdig rapport. Det er råte i taket og lekkasjer. Det ble anbefalt nødvendige tiltak innen 5 år, dvs. innen i år, 2024. Det er påvist forurensning under gulvet. Det er imidlertid lite trolig at det er bevart murer fra middelalderens kongeborg under gulvet i Lokomotivverkstedet. Disse må ha blitt fjernet i forbindelse med byggevirksomheten i 1890-årene og i 1920-årene. Forurensningen må enten fjernes eller kanskje bedre tildekkes.

Foreningen Middelalder-Oslo har vektlagt følgende i sitt innspill til bruk av bygningen under pkt. 5 Hvilke behov som bør dekkes:
1. Formidling av Oslos historie i middelalderen fram til 1624. Utstilling av gjenstander, informasjon i form av skrift, tegninger, planer, fotografier og med digitale virkemidler. Markering av kongeborgens murer inne i Lokomotivverkstedet.
2. Formidling av Gamlebyens historie fra 1624 med vekt på bygningens historie og jernbaneutbyggingen i Gamlebyen
3. Rom for vekslende utstillinger knyttet til kunst, historie og kulturhistorie
4. Lokaler for fremføring av musikk. Vekt bør særlig legges på fremføring av musikk fra middelalder, renessanse og barokk.
5. Lokaler for virksomhet til lokale foreninger knyttet til Gamlebyen og middelalderbyen
6. Lokaler for servering og fasiliteter for besøkende i Middelalderparken.

Under pkt.6 har Middelalder-Oslo understreket at Lokomotivverkstedet ligger sentralt i Middelalderparken og at  bruken må støtte opp om Oslos middelalderhistorie. Middelalder-Oslo peker også på at det ikke er knyttet noen parkeringsplasser til bygningen. Dette må planer for bruken av Lokomotivverkstedet ta hensyn til.

Pkt.7 Målgruppen for aktiviteter i Lokomotivverkstedet vil være lokalbefolkningen i Gamlebyen, Oslos innbyggere og besøkende til Oslo middelalderby fra andre områder og land.

Pkt.8 Areal for å dekke behovet for bruk under pkt.4.

Pkt.9 Store deler av bygningen på grunnplan må være fleksibel i oppdeling. Arkitekturen med støpejernsstolper må være synlig. Deler av kongeborgens murer bør markeres inne i bygningen.

Pkt.10 Utstillingslokaler foreslås driftet av Oslo museum, avdeling Bymuseet.

Kommentarer
Det at det ikke er knyttet noen parkeringsplasser til Lokomotivverkstedet gjør at bruken av bygningen og også bruken av Middelalderparken har en del begrensninger. Det vil f.eks. være problematisk å transportere barn til og fra aktiviteter uten at det foregår med kollektiv transport, evt. til fots eller med sykkel. Gjennomføring av middelalderfestival med salg- og demonstrasjonsboder, ridderspill og hester vil bli vanskelig pga behovet for transport og midlertidig parkering.
Rehabilitering av Lokomotivverkstedet vil kreve store omkostninger. Viktigst vil være reparasjon av yttertak og takkonstruksjoner. Det vil også være viktig å fjerne farlige stoffer som er brukt ved reparasjoner og bruk av bygningen. I dag brukes den nordligste hallen til bygging av sjøboder, og store deler av midtre deler til lagring av tømmer til byggearbeidet. Det er svært viktig at dette arbeidet fortsetter etter at den første sjøboden ble reist 17. august 2024, slik at de øvrige sjøbodene kan bygges ved bryggeanlegget ut fra Clemensallmenningen.
Det vil kreve omfattende midler til å gjøre hele Lokomotivverkstedet i bygningsmessig tilfredsstillende stand, og dette vil ta svært mange år. Men vil det ikke være mulig å bruke deler av bygningen underveis? Her er det både tørre og brukbare rom, slik som tømringen av sjøbodene viser? Det er ille å la disse stå ubrukte når det er så lange utsikter til en fullstendig rehabilitering av bygningen.

Foreningen Middelalder-Oslo har 31. august flyttet ut fra rommet som vi har brukt som kontorlager i første etasje ut mot Vannspeilet. Fristen for å flytte ut var av Kulturetaten satt til 1.september, men det var ment at vi skulle ut allerede i september 2023. Vi har nå lånt lagerplass i kjelleren i Oslo hospital og samarbeider med Gamlebyen historielag der.
Lokomotivverkstedet
Eldre fotografi av Lokomotivverkstedet. Det hvite banneret er reklame for Oslo Middelaldermuseum. Under dette er et tilbygg fra 1968, kalt Vorta, innredet til dusjer og garderober. Pilen markerer vinduet til Middelalder-Oslos kontorlager som vi måtte flytte fra i september 2024. Dette er også et tilbygg. Opprinnelig var Lokomotivverkstedet bygget i sammenheng med en stor smiebygning i nord. Nordgavlen er ikke original.

Du er her: Hjem Middelalderbyen i dag Middelalderparken LANGT FRAM FOR LOKOMOTIVVERKSTEDET!